Socha Diany – Memento

  • 11.07. 2016 / 12:46

Zaměstnanci IIM spouštějí přípravy projektu světelné sochy bohyně Diany v Letenských sadech. 

Bronzová plastika na mramorovém soklu sochaře Františka Rouse z roku 1916 byla krásným, malebným zakončením aleje a dodávala tomuto komunitnímu místu kouzlo a příjemnou atmosféru. Letos je tomu právě sto let, kdy byla socha realizována. Po roce 1990 ale byla ukradena. Na počest letošního výročí dokončení sochy a jako připomínku zmizelé krásy překládám projekt pocty tomuto dílu a jeho autorovi. Zároveň jde o vzpomínku určenou všem lokálním patriotům, pamětníkům i mladé generaci. A částečně o apel na případné “sběratele”, kteří svým sobectvím ochuzují ostatní o libé zážitky a svět o zajímavá díla.

Nová socha – memento bude tvarem a velikostí velmi připomínat sochu původní a pamětníci ji v jejím novém tvaru zcela určitě poznají. Zpracování bude nové. Nové materiály – laminát a nové prvky – vnitřní světlo napájené zdrojem z blízkého osvětlení. Socha bude působit jako ta původní, ale zahalená jakoby do obalu a v nočním čase lehce světélkující. Bludička připomínající zmizelé dílo a sama pomíjivá jako světlo. Vždy za soumraku se rozsvítí a s půlnocí zhasne.
Postup práce

Vytvořili jsme model v měřítku 1:5 a vyzkoušeli barevné varianty v kombinaci s různými druhy osvětlení. Nyní jsme připraveni realizovat sochu, jejíž výška bude 2,5 metru a odpovídá velikosti původního sousoší. To zahrnuje výrobu plastiky z polystyrenu a sádry a vytvoření silikonové formy. Poté se zhotoví finální odlitek z polyesterové pryskyřice s příměsí barev a fosforeskujících pigmentů, který je potřeba zretušovat a povrchové upravit. Následně budeme sochu převážet a usazovat na předem připravené místo.
Světelná socha Diany bude v parku přibližně ve stejné době, kdy v Praze bude probíhat festival Signal 2016. Slavnostní odhalení a rozsvícení sochy se bude konat 12. 10. 2016, akce bude ukončena 4. 11. 2016. Informace o vývoji situace bude možné průběžně najít na speciální facebookové stránce, která bude návštěvníky informovat o vzniku sochy, celé události a pohnuté historii původního originálu.

Autoři :

Lucie Svobodová

je významná česká vizuální umělkyně. Narodila se v Praze 7 na Letné, kde dosud žije a pracuje. Absolvovala VŠUP v Praze. Vystavuje každý rok v prestižních galeriích (celkem desítky výstav), je zastoupená ve významných veřejných institucích (NG Praha, GHMP v Praze a dalších). Z nejdůležitějších realizací a výstav: Entermultimediale Pražský hrad, EXPO 2010, Šanghaj, Čína, Open call Muzeum umění Olomouc 2013, Maxwellova rovnice, Intervence do stálé expozice Česká moderna II, Veletržní palác, Národní galerie Praha 2014 – 2015. Přednáší a vyučuje na Vysokých školách (FAMU, FaVU Brno, VŠUP Praha a od 2008 v Institutu intermédií na ČVUT Praha). Publikovala v řadě tiskovin, v katalozích a dalších médiích. Jako ohlas na její tvorbu vyšla řada recenzí, článků, rozhovorů, obsáhlá monografie s názvem Hyperporyv v nakladatelství Arbor vitae (2006, 224 str.), katalog k výstavě v Národní galerii (2014).

Vizuální podobu vtiskla plastice sochařka:

Petra Vlachynská

Studovala na fakultě architektury ČVUT a sochařství na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze u profesora Kurta Gebauera. Absolvovala roční stáž v Paříži na Ecole d´architecture Val de Seine a na AVU v ateliéru figurálního sochařství u profesora Jana Hendrycha. Od roku 2013 studuje na fakultě architektury ČVUT v doktorském programu se zaměřením na vztah sochy a veřejného prostoru. Spolupracovala např. s Muzeem Brněnska, festivalem Echofluxx, festivalem 4+4 Dny v pohybu či Galerií Jaroslava Frágnera. Její tvorba je založená na dlouhodobém a důsledném zájmu o figurální sochařství.

Na plastice spolupracuje světelný designér:

Jakub Hybler

Vystudoval systémové inženýrství na provozně ekonomické fakultě ČZU. Spoluzakladatel Institutu světelného designu (ISD).Pracujíce pro řadu divadelních projektů v České republice a v zahraničí. Svébytný umělec a vynálezce, schopný sdílet znalosti a svůj talent s lidmi, prostřednictvím workshopů v oblasti physical computingu a světelného designu.Je jedním ze zakládajících členů skupiny Handa Gote Research & Development.Jako systémový designér a vývojář se podílí na technických návrzích pro evropské umělce. Dohlíží na splnění technických požadavků studentských i hostujících akcí.Spolupracoval s různými umělci, např. Alfred ve dvoře, Divadlo Continuo, Krepsko, LightLab, MamaPapa, PQ. Podílel se rovněž na několika tanečních a choreografických projektech, které vznikaly v IIM. Jakub vyučuje na FEL ČVUT, kde původně studoval radiotechniku a výpočetní techniku.

Adam Sporka

Adam je tvůrce a inženýr interaktivního zvukového materiálu a hudby pro počítačové hry, intermediální projekty a videomapingy. Zabývá se řadou hudebních žánrů a směrů, od hudby osmibitové až po hudbu orchestrální. Působí na katedře počítačové grafiky a interakce ČVUT FEL, kde se věnuje výzkumu v oblasti zvukových uživatelských rozhraní. V současné době se podílí na realizaci hudby v počítačové hře Kingdom Come: Deliverance z dílny Warhorse Studios. S Lucií Svobodovou pracoval již na projektech Nejasný předmět touhy a Tunel. Twitter: https://twitter.com/adam_sporkaSoundCloud: https://soundcloud.com/adam_sporka

Více o projektu na Hithitu, kde můžete projekt také finančně podpořit.  Informace zde.

Diana_Letna
Search:

2015 © IIM